Ważne pojęcia
Kwalifikacja – zestaw efektów uczenia się, który jest istotny dla danej kwalifikacji
rynkowej. Efekty uczenia się w „Prowadzeniu terapii środowiskowej dzieci i młodzieży
zostały określone w obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2018 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie terapii środowiskowej
dzieci i młodzieży” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M. P. poz. 1279) i są one
dostępne w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (rejestr.kwalifikacje.gov.pl).
Walidacja – jest to wieloetapowy proces weryfikacji efektów uczenia się oraz ich
potwierdzenia, który kończy ocena osoby ubiegającej się o certyfikat kwalifikacji
(decyzja walidacyjna). Celem walidacji jest weryfikacja efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji rynkowej (tutaj kwalifikacji „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży”), zwaną dalej „Kwalifikacją”.
Certyfikacja – proces nadawania certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji przez instytucję certyfikującą.
Kandydat – osoba, która ubiega się o certyfikat w kwalifikacji „Prowadzenie terapii
środowiskowej dzieci i młodzieży” i formalnie przystąpiła do procedury walidacji
efektów uczenia się.
Warunki konieczne do spełnienia certyfikatu terapeuty środowiskowego dzieci i młodzieży
Zdobycie certyfikatu terapeuty środowiskowego poprzedzają etapy walidacji, które mają zweryfikować efekty uczenia się opisanych w kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży”.
Podstawą prawną procesu jest Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 19.12.2018 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z 29.12.2018 poz. 1279).
Kwalifikacja terapeuty środowiskowego jest przede wszystkim dla osób pracujących w obszarze edukacji oraz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Kandydat startujący do procesu walidacji musi mieć wykształcenie wyższe (nauki społeczne, medyczne, nauki o zdrowiu), wykazać się doświadczaniem zawodowym w pracy z dziećmi i młodzieżą lub rodziną (co najmniej dwa lata), odbyć szkolenie treningowe podnoszące rozwój osobisty i budowanie świadomości własnych zasobów w kontekście pracy z innymi w wymiarze co najmniej 50 godzin (grupa Balinta, trening interpersonalny, praca z genogramem). Te trzy warunki trzeba spełnić, aby myśleć o zdobyciu certyfikatu.
Metody walidacji
Proces oceny kompetencji składa się z trzech etapów:
1) test wiedzy;
2) analiza dowodów i deklaracji (za pomocą opisu przypadków odnoszących się do pracy z co najmniej trzema pacjentami niepełnoletnimi);
3) rozmowa na temat dostarczonych przez kandydata opisów przypadków – jako metoda uzupełniająca analizę dowodów (z punktu 2.).
Do analizy dowodów i deklaracji niezbędne jest dostarczenie opisów przypadków odnoszących się do pracy z co najmniej z trzema pacjentami niepełnoletnimi. Każdy opis przypadku dotyczy innej sytuacji pacjenta pod względem typu zgłaszanego problemu:
1) niepełnoletni powracający do systemu oświaty po pobycie w zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego w(rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, sprawującego całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową);
2) niepełnoletni z zaburzeniami ogólnorozwojowymi;
3) niepełnoletni z zaburzeniami osobowości lub zaburzeniami zachowania;
4) niepełnoletni z problemem wynikającym z dysfunkcjonalnego środowiska, w którym przebywa.
Opis przypadku (w postaci zanonimizowanej) zawiera:
1) istotne informacje dotyczące niepełnoletniego pacjenta;
2) opis głównego problemu rodziny i pacjenta dotyczącego funkcjonowania w różnych obszarach jego życia;
3) omówienie przeprowadzonego przez siebie wywiadu z niepełnoletnim pacjentem, jego rodziną lub nauczycielami;
4) diagnozę kliniczną lub funkcjonalną (przygotowaną samodzielnie lub otrzymaną od innych specjalistów);
5) wnioski z zebranych informacji uwzględniające zasoby pacjenta, jego rodziny i otoczenia;
6) propozycje pomocy wraz ze wskazaniem możliwych działań innych specjalistów;
7) plan i opis udzielanej przez siebie pomocy lub możliwej do otrzymania w danym systemie lub środowisku;
8) wnioski i ewaluacja omówienie lub ocena podjętych działań wykonywanych osobiście oraz przez innych specjalistów, którzy byli zaangażowani we wsparcie niepełnoletniego pacjenta.
Etapy walidacji/egzamin
Walidacja kwalifikacji podzielona jest trzy następujące po sobie etapy:
- Analiza merytoryczna Portfolio;
- Standaryzowany test wiedzy;
- Uzupełniająca rozmowa egzaminacyjna dotycząca opisów przypadków przedstawionych w portfolio.
Zasady przystąpienia do egzaminu
Zgłoszenie
Zgłoszenia można dokonać na adres j.jastrzebska@uksw.edu.pl
Niezbędne dokumenty
Po podjęciu decyzji o wejściu do procesu oceniania kandydat powinien przygotować portfolio, które zawiera:
1) trzy opisy przypadków odnoszących się do pracy z trzema pacjentami niepełnoletnimi;
2) kopie umów o pracę/świadectwa pracy lub umowy o charakterze cywilnoprawnym – potwierdzone za zgodność z oryginałem – ze wskazanymi zadaniami oraz zakresem obowiązków oraz potwierdzone kopie dokumentów poświadczające spełnienie kryteriów (szkolenie treningowe z zakresu rozwoju osobistego i budowania świadomości własnych zasobów w pracy z innymi);
3) referencje od pracodawców i podmiotów, z którymi kandydat współpracuje lub współpracował;
4) formularz rejestracyjny.
Pozostałe warunki przesyłania dowodów swojego dorobku zawodowego
- Portfolio należy przesłać w jednym dokumencie w wersji elektronicznej jako zabezpieczony plik (np. za pomocą hasła).
- Do portfolio trzeba dołączyć dowód opłaty rejestracyjnej.
Opłaty
Proces walidacji i certyfikacji jest odpłatny. Opłaty dotyczą następujących etapów: formalnej oceny dokumentów potwierdzających efekty uczenia się oraz spełniania kryteriów dostępu; merytorycznej oceny opisów przypadków załączonych w portfolio; merytorycznej oceny wystandaryzowanego testu wiedzy; merytorycznej oceny rozmowy kwalifikacyjnej uzupełniającej; dodatkowych działań związanych z ponowną oceną merytoryczną na kolejnych etapach egzaminu.